Oświetlenie biurowe odgrywa istotną rolę w tworzeniu środowiska pracy, które jest zarówno funkcjonalne, jak i komfortowe. Jest kilka aspektów na które warto zwrócić uwagę. Dlatego warto już przed zaprojektowaniem biura przeanalizować niektóre z nich.
Jakie powinno być odpowiednie oświetlenie do biura? Określają to normy i wymagania oświetlenia biurowego, które mówią, że na stanowisku pracy tego typu powinno znajdować się 500 luxów. Pomiar ten powinien być wykonywany na wysokości biurka, czyli ok. 80 cm od powierzchni ziemi. Równomierność natężenia (Emin/Em) powinna być na poziomie 0,60. Bardzo ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR <19, który wskazuje ilość oślepiającego blasku emitowanego przez światło, a tym samym jego potencjalny wpływ na komfort wizualny. Światło powinno być wystarczająco jasne do pracy, ale też niezbyt jasne, aby nie powodować dyskomfortu. Dlatego też już w trakcie projektowania biura w szczególny sposób powinniśmy zwrócić uwagę na bardzo ważny aspekt jakim jest dobór odpowiedniego oświetlenia biurowego, które później zaowocuje przy wydajności pracowników. Dobrze dobrane oświetlenie biurowe w znaczący sposób wpływa na komfort i samopoczucie pracownika, który jest bardziej skupiony i efektywnie wykonuje swoje obowiązki.
Inwestycja w nowoczesne energooszczędne oświetlenie LED to krok w stronę znacznej redukcji kosztów związanych z zużyciem energii elektrycznej, poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy. Oświetlenie LED to najbardziej energooszczędny typ oświetlenia. Żarówka LED zużywa od 80% do 90% mniej energii niż żarówka halogenowa lub tradycyjna.
Światło nie powinno powodować odblasków czy migotania, które mogą prowadzić do zmęczenia wzroku. Flicker percent ≤ 0,0333 * częstotliwość migotania światła [HZ]. \ Zjawisko migotania światła zależy przede wszystkim od układów zasilania, od jakości napięcia i prądu w sieciach elektrycznych oraz od sposobów sterowania źródłami światła. Należy jednak pamiętać, że problem dotyczy wszystkich źródeł światła znajdujących się w przestrzeni publicznej, zarówno tych tradycyjnych jak świetlówki, jak i tych opartych na nowoczesnych diodach LED. Wszystkie one mogą mieć niekorzystny dla zdrowia oraz samopoczucia ludzkiego efekt migotania oraz efekt stroboskopowy. Należy pamiętać o tym, aby wybierać oświetlenie gwarantujące wysokie parametry związane z minimalizowaniem efektu migotania.
Należy pamiętać, że bardzo ważnym aspektem jest również możliwość dostosowania natężenia i temperatury światła. Najlepsze dla ludzkiego oka jest oświetlenie neutralne o temperaturze 4000K, które nie tylko da energię do działania, ale także nie zmęczy wzroku i spełni wymogi pracowników. Temperatury 3600 – 4000 K – to najbardziej uniwersalna barwa, która polecana jest do pomieszczeń biurowych. Barwa taka dość dobrze odwzorowuje kolory, dlatego idealnie sprawdzi się w pomieszczeniach biurowych.
W pracy spędzamy znaczną część naszego życia. Dlatego powinna być ona dla nas przyjemna i przynosić satysfakcję. Również warunki, jakie panują w pracy, mają ogromne znaczenie. Jeśli będą nieodpowiednie, prędzej czy później odbije się to na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Jednym z czynników, który odpowiada za nasz komfort w pracy, jest oświetlenie. Dlatego też warto zainwestować w lampy pasujące do wnętrza, które zgrają się z ogólnym charakterem biura tworząc harmonijną i inspirującą atmosferę.
Wybierając oświetlenie do biura, należy pamiętać nie tylko o oświetleniu ogólnym, ale i również o oświetleniu miejscowym. Jest to dodatkowe oświetlenie przedmiotu pracy wzrokowej. Uwzględnia ono szczególne potrzeby oświetleniowe, które stosuje się w celu zwiększenia natężenia oświetlenia czy uwidocznienia szczegółów. Miejmy na uwadze, że podczas pracy przy komputerze musimy doświetlić klawiaturę za pomocą lampki. Udostępniając stanowisko pracy z komputerem musimy zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Źródła dodatkowego światła w sposób znaczący zwiększają komfort pracy przy indywidualnych stanowiskach.
Inwestycja w jakościowe i trwałe produkty może przynieść korzyści w dłuższym okresie.
Oświetlenie biurowe LED uznawane jest za najbardziej ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie, niosące szereg wymiernych korzyści dla firmy – nie tylko finansowych. Nowoczesne lampy mają doskonałe parametry techniczne, wykonane są z solidnych i trwałych materiałów, są bezawaryjne i nie wymagają dużych nakładów finansowych.
Nie zapominajmy również jak ważne jest bezpieczeństwo pracownika w miejscu pracy. Bardzo ważne jest zapewnienie odpowiedniego oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego. Oświetlenie awaryjne należy stosować wszędzie tam, gdzie nawet chwilowa awaria zasilania urządzeń wykorzystywanych do oświetlenia podstawowego może powodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, poważne zagrożenie dla środowiska lub straty materialne.
Wybór oświetlenia do biura nie jest zadaniem trywialnym i wymaga starannego rozważenia różnych aspektów. Pamiętając o wyżej wymienionych kluczowych czynnikach, możliwe jest stworzenie środowiska pracy, które jest nie tylko zgodne z przepisami, ale także estetyczne, funkcjonalne i komfortowe dla pracowników. Często warto także zwrócić się o pomoc do profesjonalistów w dziedzinie oświetlenia, którzy mogą dostosować rozwiązania do indywidualnych potrzeb i wymagań danego biura.
WIĘCEJ INFORMACJI
Białe certyfikaty
Serwis oświetlenia
Copyright © 2023 trimad.pl | Wszelkie prawa zastrzeżone
TRIMAD.PL Sp. z o.o
ul. Sulejowska 40A
97-300 Piotrków Tryb.
tel. +48 663 898 112
NIP: 5272617740
KRS: 0000343524
REGON: 142129548
BDO: 000536264